När du ska trycka upp reklam eller kanske skapa profilkläder så undrar du säkert hur du ska välja färg. Om du har fria händer och inte måste hålla dig till en särskild företagsprofil så kanske det är lämpligt med något som får folk att reagera.
Men vilka färger påverkar oss lite extra? Och hur vet du om det blir en positiv effekt eller tvärtom?
Tänk noga igenom färgvalet
Det är inte så dumt att kika på en guide om färger för att lära dig lite mer om vad varje färg symboliserar rent emotionellt. Det är inte för inte att smileys är gula. Den gula färgen är varm och glad.
Rött kan också vara varmt men används också för att varna. Om du ser på karaktärer i tecknade filmer kan rött också vara en färg som symboliserar de onda figurerna. Nu sägs det ju att all reklam är god reklam. Med röd bilreklam kanske du får fler att uppmärksamma vad det står på skylten.
Just rött är ju en färg som gärna används då man vill att folk ska se lite närmre på ett reklamblad eller en reklamskylt. Men du måste använda färgen på ett smakfullt sätt om du inte vill att folk snabbt ska se bort för att det inte känns som trevlig reklam.
Färger som vi tycker om
Det kan ju vara klokt att satsa på färger som är kända för att gillas av folk. När vi får in i ett rum så kan färgen i det helt klart påverka hur vi uppfattar miljön. Det är samma sak med reklamtryck. Men tänk på att det finns saker som påverkar hur vi ser på färg.
Vi kan påverkas av:
- Vår kultur
- Bakgrund
- Ålder
- Kön
- Intressen
- Omgivning
Eftersom det är på detta sätt bör du undersöka hur din specifika målgrupp ser på en viss typ av färg. Det ger dig en bättre riktlinje då du fundera på att låta den dominera ett utskick eller fungera som bakgrund för en skylt.
Det kanske till och med kan vara klokt att trycka några tester och låta folk från målgruppen säga hur de upplever färgen och ditt utskick. Detta kan leda dig i rätt riktning så att du kan jobba på ett smart sätt med färg!
Här får vi veta att blått är en trygghetsfärg. Om du ska trycka upp reklam för en finansiell tjänst där du vill utstråla förtroende är det inte så dumt att jobba med den blåa färgskalan för din reklam.